Σάββατο 4 Απριλίου 2015

My πλακί

Επ’ ευκαιρία της Κυριακής των Βαΐων, ένα φαγάκι πεντανόστιμο, εύκολο, που γίνεται με πολλά είδη ψαριού και όχι μόνο αυτή την εποχή, αλλά όλο το χρόνο. Η συνταγή αποτελεί συνδυασμό διαφόρων σχετικών συνταγών με προσθαφαιρέσεις λαχανικών και μπαχαρικών, αλλά πάντοτε υπάρχει και η περαιτέρω έμπνευση για παραλλαγές και πειραματισμούς.

My πλακί

•    1 κιλό ψάρι φέτα (μπακαλιάρο, γλαύκο, παγκάσιους) φρέσκο ή κατεψυγμένο
•    2 μεγάλες πατάτες
•    2 μέτριες ώριμες ντομάτες
•    2 πιπεριές πράσινες κέρατο
•    1-2 κρεμμύδια
•    1-2 μεγάλες σκελίδες σκόρδο ψιλοκομμένο ή σκόνη σκόρδου
•    μαϊντανό ψιλοκομμένο
•    1/2 ποτήρι ελαιόλαδο
•    1 κουταλάκι ζάχαρη
•    αλάτι, πιπέρι και πάπρικα προαιρετικά για τις πατάτες
•    1/3 ποτηριού νερό

Πώς το κάνουμε:

1.    Ξεπλένουμε καλά το ψάρι.
2.    Καθαρίζουμε και κόβουμε σε λεπτές ροδέλες τις πατάτες και το σκόρδο.
3.    Τρίβουμε στον τρίφτη τις ντομάτες και προσθέτουμε τις πιπεριές ψιλοκομμένες, αλάτι, πιπέρι, το σκόρδο, την ζάχαρη και τον μαϊντανό. Ανακατεύουμε το μίγμα.
4.    Λαδώνουμε καλά ένα πυρέξ και τοποθετούμε τις πατάτες λαδώνοντάς τες και ρίχνοντας επάνω τους αλάτι, πάπρικα και το κρεμμύδι σε μεγάλες φέτες.
5.    Απλώνουμε από επάνω τις φέτες του ψαριού. Περιχύνουμε με τη σάλτσα ντομάτας. Ρίχνουμε το υπόλοιπο ελαιόλαδο και το νερό.
6.    Φουρνίζουμε στους 160 βαθμούς για 1 μιση ώρα.


Κυριακή των Βαΐων - Ιερουσαλήμ 
Ιερουσαλήμ σημαίνει «πόλη της ειρήνης». Η πόλη που συνδέθηκε με μεγάλους βασιλείς αλλά και με την είσοδο του θεανθρώπου στα πάθη και στο δρόμο για τη λύτρωση του κόσμου. Κρατάω μόνο δυο στίχους ενός τραγουδιού παλιού, αγαπημένου, σε ελεύθερη μετάφραση: «τι αξίζουν οι κατακτήσεις όλου του κόσμου χωρίς την αγάπη;». Με αυτό το μήνυμα, με αυτή την ελπίδα κι ευχή, της αγάπης και της ειρήνης, σας εύχομαι Καλό Πάσχα.


Τετάρτη 25 Μαρτίου 2015

Λόγω της ημέρας...



Μια τόσο ιδιαίτερη ημέρα δεν μπορεί παρά να έχει ένα ιδιαίτερο φαγητό. Εθιμοτυπικά λοιπόν τιμούμε την επέτειο με "ψάρι του βουνού" και αλιάδα, κοινώς μπακαλιάρο με σκορδαλιά. Για την περίσταση τούτη επέλεξα ένα σχετικό άρθρο, το οποίο μπορείτε να διαβάσετε εδώ.
Και του χρόνου! Χρόνια πολλά!


Και ένα tip για τους σκορδαλιοφάγους: πώς αντιμετωπίζουμε τη μυρωδιά του σκόρδου; μασουλώντας φυλλαράκια μαϊντανού ή ένα καρφάκι γαρύφαλλου ή πίνοντας τσάι ή κρατώντας τους άλλους σε μία απόσταση ασφαλείας και κάνοντας υπομονή μέχρι να περάσει...


Τετάρτη 11 Μαρτίου 2015

Αρακάς ο αθάνατος!

Πολλές φορές με ρωτά μεσημεράκι κάποια συνάδελφος: "τι να μαγειρέψω, που δεν έχω τίποτα έτοιμο; κάτι γρήγορο που να το τρώνε εύκολα τα παιδιά, αλλά όχι πάλι μακαρονάδα!". Αρακά! Τι άλλο; Γρήγορο κι ευκολοφάγωτο!

Ο αρακάς ή άρακος αρχαιοπρεπώς ή μπιζέλι εκ του λατινικού pisellum είναι ο σπόρος της μπιζελιάς που συλλέγεται το καλοκαίρι, οπότε μπορούμε να τον καθαρίσουμε από το λοβό του-αν δε βαριόμαστε- και να τον έχουμε φρέσκο. Είναι ωστόσο πολύ νόστιμος και κατεψυγμένος και πάντα μπορούμε να έχουμε ένα πακετάκι στην κατάψυξή μας για μια ώρα ανάγκης.

Το αγαπητό αυτό όσπριο-και όχι λαχανικό!-που μας έρχεται από τη νεολιθική εποχή περνώντας από πολλές κουζίνες πολλών εποχών της Μεσογείου και της Ανατολής έχει λίγες θερμίδες και πολλά οφέλη. Για να μην αραδιάζω τα πάμπολλα που διαβάζω στο βιβλίο με τα φυτά και τα λαχανικά που μου χάρισε κάποτε ο καλός μου ο παππούς, ενδεικτικά αναφέρω: αντιγηραντικές ιδιότητες, έλεγχος βάρους, πρόληψη ρυτίδων και οστεοπόρωσης, ρύθμιση σακχάρου, πρόληψη ασθενειών του στομάχου και της καρδιάς.

Η συνταγή πολύ απλή:

Υλικά:
1/2 κιλό αρακάς
1 κρεμμύδι ψιλοκομμένο
2-3 καρότα κομμένα σε ροδέλες
1-2 πατάτες κομμένες σε κύβους ή όπως αλλιώς επιθυμούμε
μισό ματσάκι άνηθος ψιλοκομμένος
1-2 ντομάτες τριμμένες
αλάτι
πιπέρι
λάδι, περίπου μισό φλιτζάνι ή όσο προτιμάτε καθότι "λαδερός" χαρακτηρίζεται μ'αυτή τη συνταγή.

Η εκτέλεση...ταχύτατη:
 Ξεπλένουμε τον αρακά και τον βάζουμε στην κατσαρόλα μαζί με όλα τα υπόλοιπα υλικά. Εγώ δεν τσιγαρίζω τίποτα, γιατί το θέλω ελαφρύ αυτό το φαγητό. Καπακώνω την κατσαρόλα και σιγοβράζω σε χαμηλή φωτιά για 1-1, 5 ώρα. Εάν χρειαστεί νεράκι, συμπληρώνουμε.

Tip: Πολλοί-όχι τόσο τα παιδιά-προτιμούν τον αρακά λεμονάτο. Σ'αυτή την περίπτωση, δε βάζουμε ντομάτα(όλα τα υπόλοιπα ισχύουν), βράζουμε όπως τον λαδερό και προς το τέλος προσθέτουμε το χυμό ενός λεμονιού.






Δευτέρα 2 Μαρτίου 2015

Πανσέτα στη γάστρα με μέλι και κάστανα



Η συνταγή που ακολουθεί είναι από τις gourmet δημιουργίες του αγαπημένου μου. Είναι παχυντική, κολάσιμη συνταγή! Αλλά η απόλαυση – ακόμη και γι’ αυτούς που προσέχουν –επιβάλλεται μια στα τόσα. Είναι επίσης μια εύκολη συνταγή ως εναλλακτική στο κρέας της κατσαρόλας, που συχνά μπαίνει στα εβδομαδιαία μενού του σπιτιού. 

Υλικά:
1 κιλό χοιρινή πανσέτα κομμάτι χαραγμένο από τον χασάπη σας
300 γραμμάρια βρασμένα κάστανα
2 κουταλιές μέλι
1 κουταλιά σόγια σος
Γλυκιά καπνιστή πάπρικα
Τζίντζερ σε σκόνη
Πράσινο ταμπάσκο
Αλάτι
Πιπέρι
1 ποτήρι νερό
  
Εκτέλεση:
Προθερμαίνουμε το φούρνο στους 200ο . Βάζουμε το κρέας στη γάστρα, το περιχύνουμε με το μέλι και προσθέτουμε τα υπόλοιπα υλικά εκτός από τα κάστανα, τα οποία τα τοποθετούμε γύρω από το κρέας. Ρίχνουμε το νερό, σκεπάζουμε τη γάστρα και ψήνουμε στον προθερμασμένο φούρνο για 2-2 ½ ώρες. Συνοδεύουμε με πουρέ, πιλάφι ή πατάτες τηγανητές.


Σάββατο 21 Φεβρουαρίου 2015

1-2-3-4 (Το γλυκό της μαμάς μου)

Ο χαλβάς είναι ένα από τα πιο γνωστά κι αγαπημένα και κυρίως εύκολα γλυκά της ελληνικής (και όχι μόνο) κουζίνας. Η μαμά μου τον φτιάχνει όχι μόνο την Καθαρά Δευτέρα - ως είθισται - αλλά και καθημερινές και είναι πάντα μια ευχάριστη γλυκιά έκπληξη για όλους μας. Όταν της ζήτησα κάποτε τη συνταγή, μου απάντησε:"Είναι απλό! 1, 2, 3, 4!", εννοώντας τις αναλογίες των βασικών συστατικών.

Ιδού και η συνταγή της:

1 φλιτζάνι Αραβοσιτέλαιο
2 φλιτζάνια σιμιγδάλι χοντρό
3 φλιτζάνια ζάχαρη
4 φλιτζάνια νερό
φλούδα λεμονιού
5, 6 γαρίφαλα
1 ξυλάκι κανέλα

Σε μία κατσαρόλα βάζουμε το αραβοσιτέλαιο να κάψει και προσθέτουμε το σιμιγδάλι ανακατεύοντας για 10΄- 15΄ σε χαμηλή φωτιά έως ότου πάρει χρυσαφένιο χρώμα. Ετοιμάζουμε το σιρόπι με τα υπόλοιπα υλικά (μπορούμε να το έχουμε έτοιμο από πριν και να το κρατάμε ζεστό) και το προσθέτουμε στην κατσαρόλα με το μίγμα σιμιγδαλιού προσεκτικά γιατί κοχλάζει. Ανακατεύουμε έως ότου αρχίσει να πήζει. Κατεβάζουμε την κατσαρόλα από τη φωτιά και τη σκεπάζουμε με μια βρεγμένη πετσέτα για 10΄. Βάζουμε το χαλβά σε φόρμα ή φορμάκια (η μαμά μου τον πλάθει σε χουφτίτσες).

Tips: 1. Εναλλακτικά αντί 3 φλιτζάνια ζάχαρη βάζουμε 2, 5 ζάχαρη και 1/2 μέλι, ενώ αν θέλουμε σχετικά πιο ελαφρύ και αραιό τον χαλβά βάζουμε 5 φλιτζάνια νερό.
          2. Ο βρασμός του σιροπιού γίνεται για 5΄.

Για ένα ταξίδεμα στους τόπους που φτιάχνεται ο χαλβάς, από Ελλάδα και βαλκάνια έως Μέση Ανατολή, Ινδία, Πακιστάν σε κάθε παραλλαγή, ένα ωραίο άρθρο από τη γνωστή μας βικιπαίδεια:
http://el.wikipedia.org/wiki/%CE%A7%CE%B1%CE%BB%CE%B2%CE%AC%CF%82

Καλά κούλουμα!



Τρίτη 17 Φεβρουαρίου 2015

Υπέροχη καραμελωμένη μηλόπιτα


Ένα εύκολο και γρήγορο γλυκάκι, για πρωινό, δεκατιανό ή απογευματινό, που δεν υπάρχει περίπτωση να μην ικανοποιήσει και τους πιο απαιτητικούς ουρανίσκους.

Τη συνταγή τη χρωστάω στην αγαπημένη μου φίλη και συνάδελφο Βάλια.


Σε ταρτιέρα (μικρό ταψάκι) βάζω ½ βιτάμ, ½ φλιτζάνι ζάχαρη και στο φούρνο να λιώσουν. Προσθέτω 2 μήλα σε ροδέλες και πασπαλίζω με κανέλα(2 κουταλάκια γλυκού). Ξανά στο φούρνο.
Χτυπάω καλά 3 αυγά, προσθέτω 1 φλιτζάνι αλεύρι, 1 κουταλάκι γλυκού baking powder, 1 βανίλια, ½ φλιτζάνι ζάχαρη, ανακατεύω και βάζω στην ταρτιέρα πάνω από τα μήλα.
Ψήνω στους 180ο  στον αέρα για 40-60΄. Βγάζω από το φούρνο και την αναποδογυρίζω σε μια πιατέλα.

Tips: Η ζύμη υποτίθεται ότι πρέπει να είναι σφιχτή, αλλά εγώ την αραιώνω με λίγο κονιάκ που της πάει πολύ.
          

Κυριακή 15 Φεβρουαρίου 2015

Κρασόμελο, ρακόμελο και...τα τοιαύτα!

Τι πιο ωραίο για τις κρύες νύχτες του χειμώνα και για το κρυολόγημα από ένα ζεστό κρασόμελο ή ρακόμελο ή -γιατί όχι;- και ουισκόμελο;

Η βασική συνταγή είναι το οινοπνευματώδες,(κρασί, ρακή ή ουίσκυ-αυτά έχω δοκιμάσει) στην ποσότητα που χρειαζόμαστε ανάλογα με τα άτομα που θα το καταναλώσουν, λίγες κουταλιές μέλι, ένα-δύο ξυλάκια κανέλα, λίγο τριμμένο γαρύφαλλο. Όλα σερβίρονται ζεστά, αλλά περί γούστου...

Η κλασική συνταγή κρασόμελου:
Βάζουμε σε μία κατσαρολίτσα ένα μπουκάλι κόκκινο κρασί και μόλις πάρει μια βράση προσθέτουμε 1-2 ξυλάκια κανέλας(προσοχή, γιατί πικρίζει), 1-2 κουταλάκια του γλυκού τριμμένο γαρύφαλλο και 5-6 κουταλιές μέλι. Ανακατεύουμε για 2΄-3΄ και κατεβάζουμε από τη φωτιά. Σερβίρουμε σε κανάτα ή κατευθείαν σε μεγάλες κούπες.

Για το ρακόμελο ή ουισκόμελο χρησιμοποιούμε μικρότερη ποσότητα -εννοείται!- ρακής ή ουίσκυ, το οποίο  ζεσταίνουμε και κατεβάζοντάς το από τη φωτιά, ρίχνουμε μέλι, λιγότερο και πάλι (1 κουταλάκι του γλυκού για 3-4 κουταλιές ρακής ή ουίσκυ) και ελάχιστη κανέλα προαιρετικά. Η ρακή και το ουίσκυ έχουν πολύ αλκοόλ και δεν πρέπει να βράσουν για να μην γίνουν αυτά, κι εμείς μαζί τους, παρανάλωμα!

Τώρα, για όσους θέλουν να μεταμορφώσουν το κρασάκι τους σε γκλουβάιν(gluhwein), το γερμανοαυστριακόν, και να εντυπωσιάσουν την παρέα τους, βρήκα μια συμπαθητική συνταγή, αλλά η φαντασία μπορεί πάντα να συμπληρώσει...

Gluhwein

1 μπουκάλι κόκκινο κρασί 
μισό λεμόνι
μισό πορτοκάλι
1 μανταρίνι
1 φλιτζάνι του τσαγιού ή και λιγότερο ζάχαρη
1 ξυλάκι κανέλας
2 αστεροειδείς γλυκάνισους
2 - 3 γαρύφαλλα
1 πρέζα φρεσκοτριμμένο μοσχοκάρυδο
1/2 φλιτζάνι νερό


Εκτέλεση: Βάζουμε όλα τα υλικά μαζί σε μια κατσαρόλα και βράζουμε για 3΄-5΄. Αφαιρούμε ή σουρώνουμε, σερβίρουμε το κρασάκι σε κανάτες ή μεγάλες κούπες.
Σημείωση: Σε άλλες συνταγές που βρήκα, βράζουμε όλα τα υλικά εκτός του κρασιού για 15΄-20΄ και μετά προσθέτουμε το κρασί χωρίς να το βράσουμε για να μη χάσει τη σπιρτάδα του. Επίσης, εναλλακτικά προσθέτουμε κόκκους πιπεριού και κάρδαμου.